Tijdens mijn studie Communicatie in Amsterdam kwam ik via Helene Wiesenhaan terecht bij Music Trends Events. Dit creatieve evenementenbureau van Ilco van der Linde was onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van Bevrijdingspop en de 5 mei viering op de Amstel. Haarlemmer Ilco bedacht het concept van Bevrijdingspop op zijn 17e en kwam jaren later met andere prachtige grote initiatieven als Dance4Life en MasterPeace.
Het goede voorbeeld in organisatie
In 1996 werd MTE door het Nederlands Zuivelbureau gevraagd een jongeren event te bedenken en uit te voeren, met de doelstelling om melk weer populair te maken bij de jeugd. Ik werd als stagiair verantwoordelijk voor de logistiek van het event en de voorrondes. Vanuit het torentje op het Damrak begon ik met het maken van een compleet ongestructureerd materialenlijstje (zand, koffiezetapparaat, hamer, dranghekken, etc.). Dat lijst werd de basis van heel veel regelwerk.
Na de voorrondes in de Brabanthallen in Den Bosch en de Houtrust in Den Haag bouwden we midden in de winter de RAI om tot een grote sport area met o.a. twintig beachvolleyball-, streetbasketball-, en 2 inline skate hockeyvelden, een levend tafelvoetbalspel, een streetdance podium en een Nintendo truck. Ik onderhield het contact met de sponsors en partners, de sportbonden, de locatie en regelde de materialen en de op- en afbouw. Ondanks de rustige opstart was het een paar weken keihard werken met dagen van 20 uur. Vanaf dat moment was ik voorgoed verslaafd aan evenementen. De Melk.De Witte Motor.National Fungames werd bezocht door meer dan 20.000 sportende jongeren tussen 12 en 20 jaar en werd verkozen tot hét jongerenmarketingevent van 1996.
Business to business events
Als Sales Manager bij Netevents kwam ik enkele jaren later in aanraking met de organisatie van zakelijke congressen en beurzen, midden in de internet hype. Ik stuurde de event managers aan op commercie en bedacht vanuit de wensen van opdrachtgevers en partners nieuwe concepten en deelprojecten. Zo stonden we aan de wieg van de Emerce Industry Day, Internet Advertising en de Spin Awards, maar ook aan kleinere terugkerende events zoals Automotive, New Marketing en het Hospitality Event. Een andere doelgroep, een andere invulling maar zeker zo interessant.
Wil je samen met ons geschiedenis schrijven?
Beleven is geloven
Ik geloof heilig in beleving, hoewel het woord uitgekauwd lijkt. Het is altijd mijn bedoeling geweest de bezoekers van een evenement mee te nemen op een reisje, een reis langs het merk of die specifieke boodschap. Mensen die aan het einde van een beleving met nieuwe inspiratie en motivatie huiswaarts keren, thuis verder praten en een jaar later nog steeds onder de indruk zijn, dat het wordt herinnerd. Zoals ik me mijn stage nog steeds levendig herinner.
Ilco, Jacq, Juul en Ro, bedankt voor al die prachtige lessen!