Tekst schrijven, dat kunnen we allemaal …. maar hoe stop je er peper in?
Klopt! Tekst schrijven leren we al op de basisschool. En met de spellingcontrole op de computer kan iedereen met een minimum aan fouten een aantal zinnen op papier krijgen. Toch zien we in praktijk veel teksten verzanden in een opsomming van losse woorden, zonder doel, zonder boodschap en dus zonder resultaat.
Hoeveel tekst schrijven we nou eigenlijk?
Binnen je bedrijf vind je doorgaans veel meer tekst dan dat je in eerste instantie denkt. De website, de brochure(s) en de mailings, daar kan iedereen zich iets bij voorstellen. Maar er is veel meer. Wat denk je van persberichten, het jaarverslag, sales pitches en white papers? Sinds de komst van sociale media zijn we eigenlijk continu aan het communiceren in geschreven woord. Platformen als LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest bestaan bij de gratie van content. En ja, daar horen ook (bewegende) plaatjes bij.
Commerciële teksten schrijven moeten iets opleveren
Tekst schrijf je doorgaans niet zomaar. Je wilt er als organisatie of afdeling iets mee bereiken. Dit betekent dat je de doelgroep goed moet definiëren, dat je de tekst aantrekkelijk maakt om te lezen … en dat er een duidelijke call2action in wordt opgenomen. Ieder medium heeft daarbij zijn eigen aanpak. Maak je wel of niet gebruik van tussenkoppen, hashtags, SEO-woorden? Schrijf je sales-gericht of juist verhalend? En wat te doen met slogans en pay-offs?
Strategisch schrijven levert je meer op
Meer dan wat? Goeie vraag. Meer dan niet strategisch schrijven! Bepaal je doelstellingen en je aanpak en je zult zien dat je inspanningen elkaar gaan versterken. Meet iedere week je resultaten en stuur bij op basis van je oorspronkelijke doelstellingen. Hoe? We vertellen je het graag.
Is zo’n tekstschrijver wel nodig?